Detta kommer vara ett öppet och ärligt inlägg så om man är känslig bör man inte läsa.

När läkarna förklarade att ångest, depression och självmordstankar ingår i sjukdomen vart jag på något sätt lättad. Det är inte endast jag som känner så. Jag har haft två suicidesamtal då jag flera gånger fått starka impulser att jag borde ta mitt liv. Det har inte lett till något försök men planering hur det skulle gå till. Vi har tillsammans gjort en plan hur jag ska förebygga det och att jag inte ska vara själv längre stunder. Följer därför ofta med Saga på träningar, ringer familj osv. Saga är ett väldigt starkt stöd men det gör ont att se henne bli så ledsen ibland. När hon säger "jag vill inte hitta dig död när jag kommer hem" eller "borde jag oroa mig idag att något händer?" 

Måste bara hylla henne för hur stark hon är som orkar hjälpa mig i detta. Hon gjorde igår en Spotify lista med 41 låtar som hon döpte till "reasons why not" fullt med pepplåtar som jag kan lyssna på. Vi gjorde även en lista på saker jag inte vill lämna bakom mig. Det låter säkert jättetöntigt men när man mår så pass dåligt behöver man påminna sig själv ibland om allt de bra runt sig. 

Läkarna vill inte just nu skriva ut antidepressiva på grund av att det kan bli värre i början. Detta är något som kommer försvinna med tillfrisknandet. 

Jag har svarat på massa olika frågor där de bedömer i siffror olika nivåer. Det är ångest, tvångstankar och depression. Normalt har man omkring "6" på den skalan på alla 3. Jag har mellan 20-23" så det är högt. 

Jag kommer kämpa på iallafall för jag vet att jag har så mycket att leva för även om det inte alltid känns så.  

(null)

Kommentera

Publiceras ej